Hyundai heeft naar eigen zeggen zijn Xcient Fuel Cell verder geperfectioneerd. De Koreaanse truckfabrikant maakt voor de 27 tons truck deels gebruik van brandstofceltechnologie waarmee ervaring is opgedaan met de waterstof-elektrische personenauto Nexo.
Brandstofceltechnologie is volgens Hyundai perfect voor vrachtwagens. “Waterstof is namelijk eenvoudig op te slaan en te vervoeren. Er zijn geen loodzware accu’s nodig en omdat Hyundai de waterstoftanks op een slimme manier achter de cabine van elke waterstoftruck plaatst, blijft de laadruimte intact.” De Xcient Fuel Cell komt er met keuze uit een 4×2-trekker of een 6×2 bakwagen.
Vermogen, actieradius
De Xcient Fuel Cell is uitgerust met een brandstofcelsysteem van 180 kW. Twee 90 kW parallel gemonteerde brandstofcellen en zeven tanks met een opslagcapaciteit van circa 31 kg waterstof in totaal zorgen voor een actieradius van ongeveer 400 kilometer. De elektromotor van de waterstoftruck is goed voor 350 kW (560 pk) en een indrukwekkend koppel van 2.237 Nm. Het tanken van waterstof neemt volgens Hyundai acht tot 20 minuten in beslag, afhankelijk van de omgevingstemperatuur, aldus Hyundai. Daarmee kun je inderdaad supermarkten bevoorraden, maar ook een zwaar transport uitvoeren. Op de foto’s is goed te zien hoe Hyundai de ruimte tussen cabine en laadruimte dichtmaakt. Daar zitten onder andere waterstoftanks.
Zwitserland
Vorig jaar leverde Hyundai 46 exemplaren van de Xcient Fuel Cell aan Zwitserland en eind dit jaar volgen er nog eens 140. De waterstof-elektrisch aangedreven vrachtwagens nemen onder meer de bevoorrading van grote supermarktketens in Zwitserland voor hun rekening. De bedoeling is dat rond 2025 in totaal 1.600 exemplaren van de Xcient Fuel Cell in Europa actief zijn, zegt Hyundai.
Hyundai Hydrogen Mobility, een joint venture van Hyundai Motor en H2 Energy, werkt aan de introductie van de Xcient Fuel Cell in de Europese markten. ‘Onze klanten zijn erg tevreden over de kwaliteit en het rijcomfort van de truck. Ook buiten Zwitserland is er veel belangstelling voor de Xcient Fuel Cell’, aldus Mark Freymueller, CEO van Hyundai Hydrogen Mobility. ‘We hebben er alle vertrouwen in dat we de vrachtwagen volgend jaar ook in andere Europese landen op de weg zullen zien.’