Email
Facebook
Bericht ons

DAF heeft na zeven jaar van ontwikkeling waarbij we met name het afgelopen jaar veel gecamoufleerde prototypes hebben zien rijden, de nieuwe truckserie onthuld. Het gaat om een nieuwe XF en om twee nieuwe topmodellen, XG en XG+. DAF maakte van de gelegenheid gebruik om veel meer veiligheidssystemen te introduceren en ook aandrijflijnen te optimaliseren. De kleinere CF blijft vooralsnog onveranderd.

 

DAF heeft heel goed naar nieuwe Europese wetgeving op het gebied van cabines gekeken. Die bepaalt dat cabines wat langer mogen zijn dan voorheen, mits de extra lengte de stroomlijn ten goede komt. Het gevolg is een wat langere, ietwat wigvormige cabine die de chauffeur meer ruimte zou moeten bieden. Omdat niet iedereen zo’n hele grote cabine nodig heeft, komt DAF ook met een nieuwe XF. Daarvan is het kenmerk dat de cabinevloer ten opzichte van de huidige met 7,5 centimeter is verlaagd. Hoogstwaarschijnlijk wordt dit de meest verkochte versie.

 

XG en XG+

 

Kenmerk van de XG-cabine is de vlakke vloer in de cabine. Veel chauffeurs waarderen dit, maar DAF deed er niet aan mee. De nieuwe MAN heeft echter een kleine verhoging tussen de stoelen en de vloer van de Scania S-cabine is helemaal vlak. Met name die laatste blijkt een succes op de Europese markt. Door hier de grotere lengte aan toe te voegen en door te zorgen voor een inwendige hoogte van twee meter, wil DAF het verschil maken. De XG+ is nog weer wat hoger en is in feite de opvolger van de DAF XF Super Space Cab. Het verschil is een ander dak.

 

Camera’s of spiegels

 

DAF wordt de tweede fabrikant die in plaats van spiegels, een camerasysteem kan leveren. We zagen de afgelopen tijd al tal van prototypes in ons land rond rijden met zo’n systeem. DAF gaat echter een stapje verder dan Mercedes, door ook een camera-alternatief voor de frontzichtspiegel aan te bieden. De klant heeft de keuze en dat is de verstandigste houding voor deze fabrikant. Kenmerk van de nieuwe DAF-cabines is verder  een volledig digitaal dashboard. DAF is de laatste fabrikant in Europa die hierop overschakelt. Het biedt veel meer mogelijkheden om de chauffeur optimaal te informeren. De nieuwe trucks van DAF kunnen over the air een update voor de elektronica ontvangen en nieuw voor het merk is het AEBS3 systeem dat tot stilstand een noodstop kan maken.

 

Onderhuids

 

DAF maakt van de gelegenheid gebruik door ook de aandrijflijnen aan te pakken. De laatste keer gebeurde dit in 2017. De bekende elf en dertien liter motoren kregen een nieuwe cilinderkop, zuigers en bussen en nieuwe injectoren. Daardoor zijn hogere verbrandingsdrukken mogelijk. Verder worden er nieuwe turbo’s, compressoren, oliepompen en dynamo’s toegepast bij de nieuwe generatie. Ook is er een nieuwe nabehandeling van de uitlaatgassen waardoor de afstand die de gassen moeten afleggen verkort is. Dit hele plaatje is volgens DAF goed voor 2,8% van de brandstofbesparing. Nieuwe achterassen met een lager olieniveau, nieuwe lagers voor de pignons en nieuwe remklauwen zorgen volgens DAF voor een verdere reductie van wrijving. Samen met de nieuwe PPC met nieuwe EcoRoll functies en een Preview Downhill Cruise Control zorgt het hele pakket van stroomlijn, techniek en slimme elektronica volgens DAF voor een verdere 10% reductie van het brandstofverbruik en de uitstoot van CO2. De nieuwe motoren leveren 50 tot 100 Nm meer koppel in de hoogste versnelling. Het topmodel blijft de 530, maar deze levert voortaan 2700 Nm in de hoogste gang. DAF verwacht dat de productie van de nieuwe XF, XG en XG+ in oktober van dit jaar kan aanvangen.

Copyright © 2024 RTL Transportwereld. All rights reserved


Privacy Statement  |  Cookie instellingen


studio29elf