Dit jaar nog start de officiële verkoop van de complete range zware elektrische Volvo-trucks. Volgens Volvo Trucks is de tijd rijp voor een snelle toename van het aantal elektrische voertuigen in het zwaardere wegtransport. Deze positieve vooruitzichten zijn gebaseerd op het feit dat de elektrische Volvo-trucks een breed scala van transportbehoeften aankunnen. In de nabije toekomst kan in bijvoorbeeld de EU al bijna de helft van al het vervoer met elektrische trucks worden uitgevoerd.
Grote nationale en internationale vervoerders tonen veel belangstelling voor elektrische voertuigen. Dit wordt gestimuleerd door de overheid die binnensteden vrij van dieseltrucks wil maken, ambitieuze klimaatdoelen van transporteurs zelf, maar ook door de vraag van consumenten naar CO2-vrije en schonere transporten.
“Steeds meer transportbedrijven realiseren zich dat ze nu moeten beginnen met elektrische voertuigen, zowel vanuit milieu-oogpunt als vanwege concurrentie en omdat steeds meer van hun klanten duurzame transporten eisen. Met ons uitgebreide productaanbod is het voor transportbedrijven haalbaar om voor elektrisch te kiezen”, zegt Roger Alm, CEO van Volvo Trucks.
Drie nieuwe zware elektrische trucks
Nu de verkoop van de elektrische Volvo FH- en Volvo FM-modellen is gestart, is elektrisch zwaar transport niet meer beperkt tot alleen stadsdistributie, maar nu ook voor regionaal vervoer tussen steden beschikbaar. Bovendien opent de nieuwe Volvo FMX Electric nieuwe mogelijkheden om bouwtransporten stiller en schoner te laten verlopen.
De productie van de nieuwe elektrische trucks voor Europa start volgend jaar. Ze voegen zich bij de Volvo FL Electric en Volvo FE Electric voor stadsdistributie, die in 2019 in serieproductie gingen. In Noord-Amerika startte de verkoop van de Volvo VNR Electric in december 2020.
Met de verkoopstart van de nieuwe truckmodellen heeft Volvo Trucks nu een reeks met zes middelzware en zware elektrische trucks en daarmee het meest complete aanbod voor commerciële en af fabriek geproduceerde elektrische trucks in de branche.
Waterstof
Verder vooruitkijkend kan ook het zware langeafstandstransport met elektrische voertuigen worden uitgevoerd. Er is dan echter wel behoefte aan snellaadstations op strategische plaatsen. Daarnaast zal voor de langere afstand waterstof een rol gaan spelen. Om aan de uitdagende eisen voor zowel een hoog laadvermogen als een veel grotere actieradius te voldoen, kan waterstof met brandstofceltechniek worden gebruikt voor het genereren van elektriciteit.
“Deze technologie ontwikkelt zich snel. Het is onze ambitie om ook het langeafstandstransport elektrisch te laten verlopen, met zowel accu’s als brandstofcellen”, aldus Roger Alm. “Ons doel is om in de tweede helft van dit decennium te starten met de verkoop van brandstofcel-elektrische trucks en we zijn ervan overtuigd dat we dit kunnen realiseren.”